Ако не изпълним ангажиментите, които сме поели към съюза, и за които всъщност ни се дават тези пари, парите по съответните направления ще бъдат спрени за България. До 2018 година.
Доказателство за това имаме от променените правила на бюджета на Европейският съюз за периода 2014 - 2020 година.
На 27 юни 2013 излезе окончателното решение за разпределение на средствата за следващият период. На 26 август Комисията окончателно оформи и точките по новите правила в този документ. И ги публикува на официалната си страница. Забележете, че всички суми се разптределят за годините 2018 - 2020.
Elements of the political agreement on the European Union"s future budget 2014-2020
FINAL
Article 3a
Global margin for payments
1. Every year, starting in 2015, as part of the technical adjustment referred to in Article 4, the Commission will adjust the payment ceiling for the years 2015-2020 upwards by an amount equivalent to the difference between the executed payments and the MFF payment ceiling of the year n-1.
2. The annual adjustments shall not exceed the following maximum amounts (in 2011 prices) for the years 2018-2020 as compared to the original payment ceiling of the relevant years:
2018: EUR 7 billion
2019: EUR 9 billion
2020: EUR 10 billion
3. Any upward adjustment shall be fully offset by a corresponding reduction of the payment ceiling for year n-1.
За невладеещите финансов английски и бюджетиране ще поясня:
Т.е. - всяка следваща година ще зависи от ефективността на усвояване през предходната година.
"...2. Годишните квоти не могат да надхвърлят следните максимални стойности (по цени от 2011 година) за годините от 2018 до 2020, сравнени с предишните плащания за съответните години ...."
Т.е. реалните плащания по новият период ще започнат чак през 2018 година.
"...3. Всяко надхвърляне на квотата ще бъде напълно отрязвано чрез съответното намаление на тавана за плащане за предходната година."
Т.е. ексцесии в усвояванията от типа "последните 2-3- години ще усвоим парите за целият период" не може да има, защото при новите правила всичко зависи от резултатите, които сме имали за предходната година.
Ако България бе изискала извънредно удължаване на срока за разплащане с още две години (до 2017 година, а не както е сега - до средата на 2015 година), имаше един по-голям шанс парите от наподписаните до момента договори по проекти до края на тази година, да бъдат усвоени и да захранят както българската икономика до 2017 година, така и да се изпълнят по-значителна част от ангажиментите, които страната ни е приела, като е станала членка на съюза през 2007 година. За съжаление този шанс е пропуснат безвъзвратно.
А както сме на предпоследно място по усвояване в момента, всеки следващ неуспех и провал в проект с европейски средства ще ни обрича на намаление на средствата за България през следващият програмен период.
Които средства реално ще започнат да идват чак през 2018 година, а не от 2014 година! Което пък изправя българската икономика при условия на задълбочаваща се криза, демографски срив (=липса на работна ръка) и разходи по поемане на бежанска вълна и загуби от военни действия в близки до нас региони, пред една катастрофална перспектива следващите 4 или 5 години. Защото реално икономиката ни гледа с последна надежда на тези евросредства. А те просто няма да дойдат!
БЪЛГАРСКИТЕ ПОЛИТИЦИ ЗА СЪЖАЛЕНИЕ НЯМАТ КАПАЦИТЕТ ЗА РЕАКЦИЯ! НИТО ДЪРЖАВНИЧЕСКА ПОЛИТИКА!